Image
faq-icon contactus-icon sitemap-icon  
 

           

Mengenai NSRC

Maklumat dan Soalan Lazim tentang Pusat Respons Scam Kebangsaan

Sepertimana yang telah diumumkan oleh Jabatan Perdana Menteri pada 14 Oktober 2022, Pusat Respons Scam Kebangsaan (National Scam Response Centre, NSRC) telah ditubuhkan sebagai pusat operasi untuk menyelaraskan tindak balas pantas terhadap penipuan kewangan dalam talian. Tindak balas ini termasuk pengesanan dana yang dicuri secara lebih cepat dan pengambilan tindakan penguatkuasaan terhadap penjenayah.

NSRC merupakan usaha sama antara Pusat Pencegahan Jenayah Kewangan Nasional (National Anti-Financial Crime Centre, NFCC), Polis Diraja Malaysia (PDRM), Bank Negara Malaysia (BNM), Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) serta institusi kewangan dan industri telekomunikasi. NSRC menghimpunkan sumber dan kepakaran daripada kesemua pihak ini bagi membanteras penipuan kewangan dengan lebih cepat dan berkesan.
1. Siapa yang perlu menghubungi NSRC?

Anda boleh segera menghubungi NSRC sekiranya anda menjadi mangsa penipuan kewangan dalam talian yang berlaku dalam tempoh 24 jam bagi keadaan yang berikut:

  • Pemindahan wang keluar dari akaun tanpa pengetahuan anda; atau
  • Diperdaya untuk memindahkan wang anda ke akaun lain melalui perkhidmatan kewangan dalam talian.
Dikemaskini setakat 05 Disember 2023

HUBUNGI KAMI

Pusat Pencegahan Jenayah Kewangan Nasional (NFCC)
(National Anti-Financial Crime Centre)

Aras 5 & 6, Blok 1
Menara Seri Wilayah
Jalan P2a
Presint 2                                                         
62100 Putrajaya                              
 
E-mel: nfcc.admin[at]jpm.gov.my
Telefon: (03) 8861 3830

TARIKH KEMASKINI

  • Tarikh Kemaskini: 05 Dec 2023

STATISTIK PELAWAT

Pelawat Atas Talian: 9

Jumlah Pelawat: 58455

PAUTAN LUAR

TAG AWAN

© 2021 Hak Cipta Terpelihara NFCC

Paparan terbaik menggunakan pelayar Mozilla Firefox 3.6, Google Chrome, Internet Explorer 8.0 dengan resolusi skrin 1024 x 768. 

Dasar PrivasiDasar Keselamatan